Ahir, 28 de gener, la responsable del Departament Internacional de FECIC, Joana Salagre, va acudir a la jornada organitzada per Foment del Treball 'Reptes i conseqüències de l'acord Mercosur per a la indústria alimentària'.
La trobada, que va tenir per objectiu reflexionar, identificar oportunitats i fomentar un diàleg constructiu entre els actors més rellevants del sector, es va dividir en tresparts:
- Impacte de l'Acord en la indústria alimentària
- Reptes i oportunitats per a Espanya
- Presentació de l'acord Mercosur-UE
En primer lloc, sobre l'impacte de l'acord, Horacio González Alemán, director de Thoffood, va exposar que en el context actual de la indústria alimentària necessitem alternatives als EUA i la Xina, és a dir, obrir finestres com Mercosur, Mèxic o l'Índia. En aquest sentit, l'acord amb Mercosur suposa reduccions aranzelàries, reducció de barreres al comerç, protecció reforçada de les DO i IGP o una lluita contra la desforestació, entre altres.
En segon lloc, respecte als reptes i oportunitats per a Espanya, Juan Ignacio Zoido, eurodiputat del Grup PPE i membre de la Comisiñon de Comerç Internacional (INTA) del Parlament Europeu, ha comentat que aquest acord arriba en un moment difícil per a la UE, un mercat amb una gran dependència del mercat exterior.
No obstant això, aquest acord suposa un creixement del 37% en les exportacions, aspecte que generarà aproximadament 22.000 llocs de treball. Aquest increment en el creixement de les exportacions suposaria un 0,23% del PIB.
Finalment, Paolo Garzotti, responsable de la unitat de negociació de l'acord Mercosur de la Direcció General de Comerç de la CE, ha indicat que les concessions en productes sensibles són molt limitades, però hi ha molt de potencial en les explotacions agrícoles (pernil, formatge, vi i altres).
La Comissió ha deixat clar que el pacte tindrà un "impacte limitat" al mercat de carn de boví de la UE. D'una banda, no donarà accés lliure d'aranzels a la carn de boví del Mercosur, sinó que permetrà l'entrada al mercat de la UE de 99.000 tones amb dret del 7,5% (el 55% del contingent consistirà en carn fresca o refrigerada i el 45% en carn congelada de menys valor).